top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר, אביבה מזור

סקירת הספר "הלא ידוע המשפחתי"/ ד"ר עירית קליינר פז


סקירת הספר "הלא ידוע המשפחתי"/ ד"ר עירית קליינר פז
סקירת הספר "הלא ידוע המשפחתי"/ ד"ר עירית קליינר פז

הספר "הלא -ידוע המשפחתי" הוא תרומה מבורכת למדף הספרים העברי העוסק בטיפול זוגי ומשפחתי. לא מספיק נכתב על תחום מורכב זה של טיפול במשפחה, אשר נדחק הצידה מעט עם עלייתו של תחום הטיפול בילדים והדרכת הורים, אשר מחליפים את העבודה הטיפולית עם המשפחה השלמה. בספרה החדש, תורמת ד"ר אביבה מזור את השכלתה הרחבה וניסיונה רב השנים בהוראה ומחקר בכדי לגבש מודל מורכב ומקיף להתבוננות על החומרים שהמשפחה מביאה עמה לחדר הטיפולים.

הרעיון של לא-ידוע משפחתי מצטרף לשרשרת ארוכה של תאוריות וגישות אשר מדגישות את קיומם של תכנים לא מודעים למערכות שיש בהן יותר מאשר נפש אחת. החל מהלא-מודע הקולקטיבי של יונג ועד ללא-מודע החברתי (ויינברג, 2009), ניתן לזהות את ניסיונם של הוגים שונים בתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה ללכוד את ישות חמקמקה זו, אשר האינטואיציה הטיפולית מניחה את קיומה. בתחום הטיפול הזוגי בפרט, מקובלים רעיונות כמו "לא מודע זוגי", אשר מתבסס לרוב על מנגנונים פתולוגים כגון הזדהות השלכתית (Willi, 1982), או "השלישי" כמונח מופשט המתאר תהליכים אינטר-סובייקטיביים (Benjamin, 2004).

הלא -ידוע המשפחתי של מזור אינו נותר רק כמונח מופשט אלא, מתלווה לארגז כלים שימושי ומפורט למטפל/ת הזוגית. בכוחם של כלים אלה לכוון את המבט הטיפולי בכדי להיטיב את הזיהוי של הלא-מודע בין שלל החומרים המציפים את חדר הטיפולים הזוגי. ברוח התפיסה האינטגרטיבית, ניתן לראות ספר זה כאינטגרציה אינטליגנטית בין גישות מערכתיות לבין תפיסות פסיכואנליטיות של רבדים לא מודעים במערכת המשפחתית. בעיקר, בולטת רוח הגישה האינטרסובייקטיבית, אשר תורמת את רעיון הלא מודע כ"חוויה בלתי מנוסחת" (סטרן, 2013), שהורחב גם להקשר הבין אישי. כמו כן, מזור עושה שימוש מעניין ברעיון 'מרחב הביניים' של ויניקוט, המתואר בספרה כמרחב שבו מתקיימים חומרי "הלא ידוע" המשפחתי.

אחת השאלות המעניינות שהעסיקו רבים מההוגים בתחום זה הינה היכן טמון אותו לא-מודע חמקמק. וילפרד ביון למשל, זיהה במחקריו על קבוצות את הלא-מודע הקבוצתי כישות שקיימת ברוחו של המטפל או מנחה הקבוצה. לעומת זאת, הלא-ידוע המשפחתי של מזור מתואר כתופעה ש"מפוזרת בין חברי המשפחה". הוא כולל כמובן את הלא-מודע הפסיכואנליטי, זה שמתקיים בנפשו של הפרט, אך אליו מתווספים מופעים נוספים, כגון פערים בין נקודות מבט, קיטועים ושברים במידע, שוליות, סודות והתעלמות. מזור מציינת כמה רבדים בהם מתקיים הלא-ידוע המשפחתי: הרובד הגופני והפיזי, הרובד הממשי של קיום המשפחה, הרובד המנטלי של עולם הייצוגים הפנימיים, הרובד המיני וכן השפעותיהן של טראומה והעברה בין דורית. בכך, מאפשרת לנו ד"ר מזור להרחיב את היריעה מעבר ללא-מודע התוך-נפשי הפרוידיאני, זאת מבלי לאבד את עומק המחשבה הפסיכואנליטית.

זאת ועוד, מסבירה ד"ר מזור, חומרי הלא-ידוע המשפחתי המפוזרים בין חברי המשפחה עשויים להפוך לפתולוגיה וסבל, היות ואינם מתלכדים לנרטיב קוהרנטי ומשותף. היעדר סיפור ידוע ומוסכם הופך את המשפחה למקום של מתח וכאב, זאת בשל הפערים הקשים בין נקודת המבט של היחיד לבין אלה של הזולת; ללא היכולת ליצור מרחבי ביניים לעיבוד הפערים ולגישור על ההבדלים, נפגעות היכולת של בני המשפחה להזדהות ואמפתיה. במצבים פתולוגים, הלא-ידוע המשפחתי בא לידי ביטוי בבלבול, חוסר הבנה ואי התאמה בין חברי המשפחה, אשר מחבלים בהתפתחות העצמי של כל אחד מהפרטים בה, כמו גם באינטראקציה המשפחתית.

מתוך התפיסה המורכבת של הלא-ידוע כתפזורת של אלמנטים, נגזרת לדידה של ד"ר מזור שיטת טיפול המכונה "ספירלה משפחתית". המוקד של שיטה זו הוא פיענוח, אשר מטרתו "ללקט" את חלקי הלא-ידוע באמצעות ובתוך המרחב הטיפולי. מרחב הביניים של הטיפול מאפשר לאסוף חלקי מידע וחוויות לכדי סיפור משותף וקוהרנטי יותר. התנועה הספירלית חוזרת על עצמה שוב ושוב, נודדת בין חברי המשפחה הנוכחים בחדר או בדמיון, והיא אורגת את נקודות ההתייחסות השונות, הדמיון והשוני, לכדי מארג שלם יותר ומשותף. ניתן לעשות זאת גם בטיפול אישי, בו המטפלת יכולה להשלים את נקודות המבט של חברי המשפחה ובני הזוג מתוך תהליכי ההעברה-הנגדית והקשר הטיפולי.

לסיכום, ספר זה מגיש לקורא כלים רבי ערך להבנת התהליכים הסמויים המתרחשים בין חבר משפחה, וכן לעבודה מעשית עמם – הן בטיפול הפרטני, הזוגי והמשפחתי. האינטגרציה הבהירה בין פרספקטיבה פסיכואנליטית-התייחסותית לבין שיטות טיפול מערכתיות ונרטיביות, הינה בעלת חשיבות רבה בעידן הנוכחי של הניסיון לשלב בין גישות השונות. מעבר לכך, הספר מגיש לראשונה מושג כוללני ומקיף להבנת הרבדים השונים של תהליכים ארוכי שנים הנצברים בנפשם של חברי המשפחה, ובכך מגשר על התוך נפשי, הבין-אישי והמערכתי, בדרך מתוחכמת ובהירה כאחד.

הנכם מוזמנים להעמיק בפרק השני "ספירלה משפחתית בטיפול פרטני", המובא כאן במלואו.


מתוך הנוסח המקורי כפי שפורסם באתר "בטיפולנט" http://bit.ly/MazorBlog1


bottom of page